Volg mij:

Wonderkracht

Contact opnemen?

Oordelen veroordelen

Dit artikel schreef ik omdat ik me wil inzetten voor een inclusieve cultuur en aandacht voor #diversiteit in de curricula van #Fontys breed en specifiek voor het educatieve domein. Vanuit het perspectief van een opleider deel ik mijn gevoelens en gedachten over ‘een inclusieve docent/opleider zijn.’ #inclusie #verbindendecommunicatie

Inslikken of uiten: wat is erger?

Misschien is het omdat ik gedrag van mijn studenten, mijn collega’s of mijn manager liever analyseer dan dat ik voel wat het waarnemen van hun gedrag met me doet. Misschien is het omdat ik liever het beeld van mijn perfecte zelf ophoud dan dat ik toegeef ook gewoon mens te zijn. Hoe dan ook, mij intrigeert het, hoe toegeven dat ik over die mensen in mijn directe werkomgeving oordeel, nog knap lastig is. Jij bent toch van de verbindende communicatie, Isabelle? Ik knik bevestigend. Als ik hoor over hoe belangrijk authenticiteit als leraar is, dan wil ik juichen, maar ondertussen verbloem ik graag wat ik zelf werkelijk voel en vind. Te kwetsbaar. Daarnaast, als docent doe ik niet aan oordelen, ik beoordeel. Niet de student, niet de leerling, nee diens kennis en kunde. Dat vertel ik mezelf graag, als het onrustig in me wordt omdat mijn werkpraktijk schuurt. Mijn collega’s en manager, waarom zou ik oordelen hebben over hen? Heerlijk rustig, een leven zonder oordelen.

Nog meer vragen. Wanneer is de overtuiging tot me gekomen dat oordelen hebben een zonde is? Wanneer heb ik geleerd dat ik met een open houding, meer of minder bewust van mijn referentiekader, die oordeel-bal onder water dien te duwen? Terwijl mijn lichaamshouding mijn oordeel in een klap verraadt: een zucht, een oogrol of een kleine beweging achteruit. Mijn mimiek is alleszeggend. De student is niet gek, noch mijn collega en ik vrees mijn manager evenmin: alles wordt gezien, juist als het er niet mag zijn.

Ik denk terug, wanneer ben ik mijn oordelen gaan veroordelen? Probeer ik serieus te concurreren met een robot en hoop ik een digitale objectievere versie van mezelf te worden in een menselijke gedaante, mét een visie? Wat hou ik toch van termen als culturele sensitiviteit en inclusie, die ik waardevol vind, echt waar! Of niet, want soms komt het me minder handig uit in mijn dagelijkse reilen en zeilen, maar ik moet, want ik oordeel NIET. Mag ik verder gaan met analyseren, met adviseren, desnoods met dat waar ik over oordeel nog wat langer tolereren? Ik ben een lerende professional hier bij Fontys, tenslotte? Oordelen heb ik niet, of ja, misschien toch, een paar, en die houd ik verborgen, die slik ik in.

Op een dag is het daar. Het oordeel dat geen erkenning kreeg en nu met een knal gelanceerd wordt. Ja, het komt door de ander: die student die er weer niks van snapt, de collega die al jaren te weinig betrokken is, de manager die zijn afspraak nooit nakomt. Het oordeel dat taboe was, heeft zich opgeblazen met emoties. Geïrriteerd, boos, woedend, razend. Sip, somber, verdrietig, radeloos. Mijn oordeel wil er mogen zijn. Sterker nog, wie wil het mij bevestigen? Wie haakt er aan op mijn gedachten, wie heeft er een verhaal wat mijn oordeel onderstreept? Zien jullie dan niet dat die student te dom is om deze opleiding te doen, die collega er nu alweer de kantjes vanaf loopt, die manager die niet functioneert?

Er is geen objectieve waarneming meer. Er is ‘weer niks’, ‘al jaren te weinig’, ‘nooit’. Er is ‘dom’, ‘de kantjes er vanaf lopend’ en ‘niet functionerend’. Geen ruimte voor onderzoekend vermogen. Geen zin in een open gesprek, vanuit nieuwsgierigheid, met het ‘lijdend onderwerp’ van mijn oordeel. Het begon ooit met dat ene oordeel, dat er niet mocht zijn, dat ik inslikte en probeerde te verbergen. Het eindigde met onvrede, onbegrip en afstand. Het ging altijd al over mijzelf, totdat het steeds meer over de ander leek te gaan. Van mijn interpretatie ging het over in een vernietigend oordeel.

Ik verlang naar verbinding, nog meer, alweer. Allereerst vanuit helderheid over wat een oordeel mij kan vertellen: over wat belangrijk voor me is. Daarna met gevoelens waarvan de intensiteit verraadt hoe belangrijk iets voor me is: gehoord worden, gezien worden, gelijkwaardigheid, erkenning, respect, samenwerking, focus, voortgang, vertrouwen, waardering? En dan verlang ik naar verbindende gesprekken. Ik wens voor mezelf en diegene over wie ik oordeel, dat mijn oordelen geuit mogen worden in een dialoog, vanuit een open en nieuwsgierige houding, eerlijk.

·        Als je tijdens mijn instructie vragen stelt, raak ik geïrriteerd want ik raak mijn focus kwijt. Kun je je vragen stellen als ik klaar ben met de instructie van de opdracht?

·        In de teamvergadering heb je ‘ja’ gezegd op de actie om een bijeenkomst voor de ontwikkelgroep te initiëren. Ik voel me moedeloos als ik zie dat er nog geen bijeenkomst in mijn agenda staat, want voortgang is voor mij belangrijk. Ik ben ook bezorgd. Wil je iets vertellen over hoe jij naar deze actie naar kijkt?

·        Vorige week vertelde je dat je er maandag op terug zou komen. Nu het vrijdag is, ben ik onrustig, want ik wil erop kunnen vertrouwen dat je doet wat je zegt. Hoe is het voor jou om dit te horen?

Deze vertalingen zijn voorbeelden hoe ik mijn oordelen kan inzetten om elkaar –hopelijk- te horen, te leren kennen, empathie te ervaren, verbinding te realiseren. Als ik de moed gevonden heb, om me zo te laten zien en horen tenminste. Als ik het kan opbrengen om de ander ook werkelijk te horen, te luisteren, zonder direct te reageren vanuit mijn oordeel. Zo’n gesprek aangaan en zorgvuldig mijn oordelen uiten is voor mij zeker niet de makkelijkste weg. Wachten tot mijn oordelen alsnog afgevuurd worden, is het alternatief. De vraag die mij bezighield was: “Hoe kan ik ruimte maken voor inclusie, als ik mijn eigen oordelen uitsluit”? Ik hoop dat ik met nieuwsgierigheid mijn oordelen mag onderzoeken in plaats van probeer ze weg te drukken. Ik hoop dat ik kan omarmen dat oordelen ons menselijk maakt.

Hoe zit het met jouw oordelen? Wat zeggen ze jou en uit je ze wel (eens) aan je studenten, collega, je manager? Blijken je oordelen wel eens te veranderen nadat je het gesprek met hen bent aangegaan?

← Terug naar overzicht

Referenties

Sabine

Bedankt dat je me weer een stukje dichterbij mijn hart heb laten komen door deze inspirerende lessen waarbij we het over gevoelens en behoeftes hebben gehad en je mooie voorbeelden gaf. Hierdoor heb ik mijn eigen gevoelens ook beter leren plaatsen en opnieuw gevoeld om te voelen.

Sabine – Docent Gezondheidszorg en Welzijn i.o.

April 2022

Emely

“Ik ben me door de workshop bewust geworden dat mijn impulsreactie (in oplossingen communiceren) niet altijd voor verbinding zorgt. Het horen en voelen van de ander zonder oordeel of oplossing doet dat wel.”

Emely

Myra

“Ik heb genoten van de fijne ongedwongen sfeer en de inspirerende opdrachten. De workshop was zowel erg leerzaam als ontspannend.”

Myra – natuurpedagoog en leerkracht 

 

Sonja Zwart

“Je ziet je deelnemers en geeft hen tegelijk vertrouwen dat ze het zelf kunnen. Je stelt je gelijkwaardig op en toch ook als een leermeester. Je doet GC helemaal recht. Echt mooi om te zien!”

Sonja Zwart – GC-trainer en auteur “Zie hoe mooi ik ben – Hoe werkelijk begrip voor leerlingen alles verandert”

 

 

Eveline

“Leerzaam, openhartig, verbonden, luisteren zonder direct een oplossing aan te dragen en wel gevoelens en behoeften benoemen.”

Eveline

Arnoud – hogeschool docent

Het lijkt wel magie! Ik ben verrast hoe de gesprekken die ik nu voer tot zo veel meer diepgang kunnen komen, sinds ik bekend ben geworden met verbindend communiceren!

Arnoud – Hogeschool docent

Juli 2024

Tara

“Wat mij het meest bijgebleven is, is dat mijn voorwaarden voor vertrouwen in contact, niet perse leidend hoeven te zijn. De ander kan soms niet aan die voorwaarden voldoen. Dat hoeft dan niet iets tegen mij te zijn of wat diegene niet wil doen voor mij, maar wat diegene voor zichzelf nodig heeft. Dit soort nieuwe inzichten zijn totaal out of the box voor mij, wat een wereld opent in communicatie.”

Tara

Suzanne

“Het was een bijzondere locatie met bijzondere vrouwen. Als ik terug denk was ik twee uur in het NU. De rust en de kracht en de kwetsbaarheid mochten er zijn. De oefening waarbij  met de NEE van de ander ook een behoefte vervuld is, is iets wat ik nog nooit zo voorbij heb zien komen in allerlei trainingen. Zou ik er zeker inhouden.”

Suzanne

 

Selvi

Tijdens deze bijeenkomsten heb ik veel geleerd over hoe ik Geweldloze Communicatie (GC) kan toepassen in mijn leven als docent, moeder, collega, vrouw, zus, tante enz. Ik heb een na het bijwonen van de bijeenkomsten een ander zicht gekregen op alles.  Voor de bijeenkomsten waren mijn handelingen op de automatische piloot. Nu sta ik stil bij de gevoelens en behoeften van mijzelf en van anderen.

Ik vond Isabelle een inspirerende trainer. De zorgvuldige en empathische manier waarop Isabelle met ons omgaat, gaat hand in hand met wat Isabelle over wil brengen in de GC. Mijn ervaringen bij haar hebben mij meer diepgang en meer authenticiteit gebracht in mijn relaties en in mijn werk. Isabelle is voor mij de juiste persoon op het juiste moment geweest om Geweldloze Communicatie te integreren in mijn leven. Dank hiervoor.

Selvi – Onderwijs-assistent en docent i.o.

April 2022

Jan-Willem

Wanneer ik zie hoe jij jouw kennis aan ons over wilt brengen en ons wilt leren over verbindende communicatie, voel ik me geïnspireerd, omdat ontwikkeling en kennis belangrijk voor me zijn. Wil jij je passie voor VC blijven delen met andere studenten? Bedankt voor je hulp en samenwerking!

Jan-Willem (deelnemer minor Persoonlijke Ontwikkeling als Professional)

juni 2024 

Judith

“Met een heel fijn, warm gevoel kijk ik terug op de workshop. Het heeft mij hele mooie inzichten gegeven. De oefeningen waren zo leerzaam en echt bijzonder om te ervaren. Door de liefdevolle benadering zonder oordeel, voel ik me als verbinder en gevoelsmens nog rijker. Dankjewel lieve mensen en Isabelle in het bijzonder.”

Judith

Sanne

Ik heb geleerd om meer vanuit mijn gevoel en behoeftes te communiceren. Door actief bezig te zijn met gevoelens en behoeftes, ook bij anderen, krijg ik meer open gesprekken met de leerlingen waardoor je met de leerlingen samen iets kan veranderen of verbeteren. Of gewoon een heel leuk gesprek kan hebben.

Ik vind jou als trainer top! Je hebt een fijne persoonlijkheid en een hele open houding. Hierdoor voel ik mij veilig en vertrouwd, waardoor ik ook mijzelf durf open te stellen. Ik kijk enorm uit naar de volgende periode, zodat ik nog beter geweldloos kan communiceren.

Sanne – Docent i.o. Gezondheidszorg en Welzijn

April 2022