Volg mij:

Wonderkracht

Contact opnemen?

Geven en erkenning

De relaties om je heen spiegelen je eigen thema’s. Ook niet zo’n verrassing dus om te horen wat er leeft onder mijn eerstejaars studenten van de lerarenopleiding. Angst voor afwijzing, de verwarring in jezelf als je niet 100% eerlijk bent, je afvragen of je wel voldoet aan de verwachtingen die je denkt dat anderen van je hebben…

Wat een vertrouwen heb ik dat juist authenticiteit, diversiteit en kwetsbaarheid de krachten zijn om de nieuwe wereld vorm te geven. Dat de huidige generatie leerlingen snakt naar leerkrachten die de moed hebben om te bewegen naar meer ruimte voor waar het werkelijk om gaat: verbinding, eigenheid, echtheid, in het moment zijn, empathie.

De worsteling die dat met zich meebrengt, de moed en creativiteit die dit vraagt in een systeem wat al zo lang gedateerd is, oh wat herken ik dat! Overtuigingen die je in patronen houden en verouderde normen. Oordelen over hoe het “hoort” omdat het altijd zo gegaan is.

Wat een energie kost het om te onderdrukken waarvan je in je hart voelt dat het klopt. En wat een plezier geeft het wanneer je voelt dat het wél zin heeft, dat die kleine beetjes verschil die jij kan maken, groots en waardevol zijn.

Deze bijeenkomst ging over hoe leerlingen geven en hoe docenten daar erkenning voor geven, met contextuele leerlingbegeleiding als achtergrondtheorie. Hoe aanwezig zijn soms groots geven van een leerling is, zeker in deze tijd waarin je je online kunt verschuilen en in bed blijven liggen een aantrekkelijk alternatief lijkt.

Zelfwaardering wordt bij leerlingen opgebouwd door de erkenning die ze krijgen voor hun geven. Docenten kunnen benoemen wat ze zien, wat het met hun doet, hoe zij zich er door voelen. Ze kunnen het ook laten zien: met het enthousiasme en de warmte, waarmee ze hun leerlingen ontvangen en hun lessen vormgeven. Daarmee doen zij iets zo enorm waardevols!

Een van mijn studenten gaf iets wat voor mij een groot compliment is. Ze vertelde dat ze er nog nooit zo over had nagedacht en de verwondering was van haar gezicht af te lezen. Juist dat maakt mij zo blij, want dat is precies wat ik kwam doen.

Door dat te vertellen, gaf ik haar ook weer erkenning voor haar geven. Een ochtend vol #wonderkracht was het. Laten we als docenten stralen en onze leerlingen laten stralen!

#onderwijs #bovenwijs #nieuwewereld #authenticiteit #verbinding #nvc #gc #liefde #echtheid #erkenning #geven #ontvangen #empathie

← Terug naar overzicht

Referenties

Selvi

Tijdens deze bijeenkomsten heb ik veel geleerd over hoe ik Geweldloze Communicatie (GC) kan toepassen in mijn leven als docent, moeder, collega, vrouw, zus, tante enz. Ik heb een na het bijwonen van de bijeenkomsten een ander zicht gekregen op alles.  Voor de bijeenkomsten waren mijn handelingen op de automatische piloot. Nu sta ik stil bij de gevoelens en behoeften van mijzelf en van anderen.

Ik vond Isabelle een inspirerende trainer. De zorgvuldige en empathische manier waarop Isabelle met ons omgaat, gaat hand in hand met wat Isabelle over wil brengen in de GC. Mijn ervaringen bij haar hebben mij meer diepgang en meer authenticiteit gebracht in mijn relaties en in mijn werk. Isabelle is voor mij de juiste persoon op het juiste moment geweest om Geweldloze Communicatie te integreren in mijn leven. Dank hiervoor.

Selvi – Onderwijs-assistent en docent i.o.

April 2022

Sonja Zwart

“Je ziet je deelnemers en geeft hen tegelijk vertrouwen dat ze het zelf kunnen. Je stelt je gelijkwaardig op en toch ook als een leermeester. Je doet GC helemaal recht. Echt mooi om te zien!”

Sonja Zwart – GC-trainer en auteur “Zie hoe mooi ik ben – Hoe werkelijk begrip voor leerlingen alles verandert”

 

 

Eveline

“Leerzaam, openhartig, verbonden, luisteren zonder direct een oplossing aan te dragen en wel gevoelens en behoeften benoemen.”

Eveline

Tara

“Wat mij het meest bijgebleven is, is dat mijn voorwaarden voor vertrouwen in contact, niet perse leidend hoeven te zijn. De ander kan soms niet aan die voorwaarden voldoen. Dat hoeft dan niet iets tegen mij te zijn of wat diegene niet wil doen voor mij, maar wat diegene voor zichzelf nodig heeft. Dit soort nieuwe inzichten zijn totaal out of the box voor mij, wat een wereld opent in communicatie.”

Tara

Jan-Willem

Wanneer ik zie hoe jij jouw kennis aan ons over wilt brengen en ons wilt leren over verbindende communicatie, voel ik me geïnspireerd, omdat ontwikkeling en kennis belangrijk voor me zijn. Wil jij je passie voor VC blijven delen met andere studenten? Bedankt voor je hulp en samenwerking!

Jan-Willem (deelnemer minor Persoonlijke Ontwikkeling als Professional)

juni 2024 

Emely

“Ik ben me door de workshop bewust geworden dat mijn impulsreactie (in oplossingen communiceren) niet altijd voor verbinding zorgt. Het horen en voelen van de ander zonder oordeel of oplossing doet dat wel.”

Emely

Judith

“Met een heel fijn, warm gevoel kijk ik terug op de workshop. Het heeft mij hele mooie inzichten gegeven. De oefeningen waren zo leerzaam en echt bijzonder om te ervaren. Door de liefdevolle benadering zonder oordeel, voel ik me als verbinder en gevoelsmens nog rijker. Dankjewel lieve mensen en Isabelle in het bijzonder.”

Judith

Sanne

Ik heb geleerd om meer vanuit mijn gevoel en behoeftes te communiceren. Door actief bezig te zijn met gevoelens en behoeftes, ook bij anderen, krijg ik meer open gesprekken met de leerlingen waardoor je met de leerlingen samen iets kan veranderen of verbeteren. Of gewoon een heel leuk gesprek kan hebben.

Ik vind jou als trainer top! Je hebt een fijne persoonlijkheid en een hele open houding. Hierdoor voel ik mij veilig en vertrouwd, waardoor ik ook mijzelf durf open te stellen. Ik kijk enorm uit naar de volgende periode, zodat ik nog beter geweldloos kan communiceren.

Sanne – Docent i.o. Gezondheidszorg en Welzijn

April 2022

Sabine

Bedankt dat je me weer een stukje dichterbij mijn hart heb laten komen door deze inspirerende lessen waarbij we het over gevoelens en behoeftes hebben gehad en je mooie voorbeelden gaf. Hierdoor heb ik mijn eigen gevoelens ook beter leren plaatsen en opnieuw gevoeld om te voelen.

Sabine – Docent Gezondheidszorg en Welzijn i.o.

April 2022

Myra

“Ik heb genoten van de fijne ongedwongen sfeer en de inspirerende opdrachten. De workshop was zowel erg leerzaam als ontspannend.”

Myra – natuurpedagoog en leerkracht 

 

Arnoud – hogeschool docent

Het lijkt wel magie! Ik ben verrast hoe de gesprekken die ik nu voer tot zo veel meer diepgang kunnen komen, sinds ik bekend ben geworden met verbindend communiceren!

Arnoud – Hogeschool docent

Juli 2024

Suzanne

“Het was een bijzondere locatie met bijzondere vrouwen. Als ik terug denk was ik twee uur in het NU. De rust en de kracht en de kwetsbaarheid mochten er zijn. De oefening waarbij  met de NEE van de ander ook een behoefte vervuld is, is iets wat ik nog nooit zo voorbij heb zien komen in allerlei trainingen. Zou ik er zeker inhouden.”

Suzanne