De relaties om je heen spiegelen je eigen thema’s. Ook niet zo’n verrassing dus om te horen wat er leeft onder mijn eerstejaars studenten van de lerarenopleiding. Angst voor afwijzing, de verwarring in jezelf als je niet 100% eerlijk bent, je afvragen of je wel voldoet aan de verwachtingen die je denkt dat anderen van je hebben…
Wat een vertrouwen heb ik dat juist authenticiteit, diversiteit en kwetsbaarheid de krachten zijn om de nieuwe wereld vorm te geven. Dat de huidige generatie leerlingen snakt naar leerkrachten die de moed hebben om te bewegen naar meer ruimte voor waar het werkelijk om gaat: verbinding, eigenheid, echtheid, in het moment zijn, empathie.
De worsteling die dat met zich meebrengt, de moed en creativiteit die dit vraagt in een systeem wat al zo lang gedateerd is, oh wat herken ik dat! Overtuigingen die je in patronen houden en verouderde normen. Oordelen over hoe het “hoort” omdat het altijd zo gegaan is.
Wat een energie kost het om te onderdrukken waarvan je in je hart voelt dat het klopt. En wat een plezier geeft het wanneer je voelt dat het wél zin heeft, dat die kleine beetjes verschil die jij kan maken, groots en waardevol zijn.
Deze bijeenkomst ging over hoe leerlingen geven en hoe docenten daar erkenning voor geven, met contextuele leerlingbegeleiding als achtergrondtheorie. Hoe aanwezig zijn soms groots geven van een leerling is, zeker in deze tijd waarin je je online kunt verschuilen en in bed blijven liggen een aantrekkelijk alternatief lijkt.
Zelfwaardering wordt bij leerlingen opgebouwd door de erkenning die ze krijgen voor hun geven. Docenten kunnen benoemen wat ze zien, wat het met hun doet, hoe zij zich er door voelen. Ze kunnen het ook laten zien: met het enthousiasme en de warmte, waarmee ze hun leerlingen ontvangen en hun lessen vormgeven. Daarmee doen zij iets zo enorm waardevols!
Een van mijn studenten gaf iets wat voor mij een groot compliment is. Ze vertelde dat ze er nog nooit zo over had nagedacht en de verwondering was van haar gezicht af te lezen. Juist dat maakt mij zo blij, want dat is precies wat ik kwam doen.
Door dat te vertellen, gaf ik haar ook weer erkenning voor haar geven. Een ochtend vol #wonderkracht was het. Laten we als docenten stralen en onze leerlingen laten stralen!
#onderwijs #bovenwijs #nieuwewereld #authenticiteit #verbinding #nvc #gc #liefde #echtheid #erkenning #geven #ontvangen #empathie