Volg mij:

Wil je online kennismaken?

Over Isabelle van Alebeek

Als lerarenopleider, coach en trainer in Verbindend Communiceren in het onderwijs, ontmoet ik ieder jaar enthousiaste, passionele docenten (in wording) die, verbonden met hun roeping, vastberaden zijn om hun leerlingen of studenten zo goed mogelijk voor te bereiden op de toekomstige wereld die we samen creëren. Die roeping ondersteunen geeft mij energie en voldoening!

Vanuit het welzijnswerk ben ik het beroepsonderwijs (MBO en later HBO) ingerold. Naast de onderwijskundige aspecten van mijn werk, heeft vooral de interactie tussen mensen mijn interesse. De manier waarop de docent communiceert met zijn of haar leerling(en), maar ook de patronen die in een onderwijsteam zichtbaar zijn.

Met een achtergrond in psychologie en onderwijskunde, was ik op zoek naar hoe “hoofdzaken” meer in balans konden komen met de wijsheid vanuit het hart. De liefde die docenten voelen voor hun leerlingen, hun collega’s, hun vak… Die liefde lijkt soms zo op de achtergrond te raken. Zo’n vijf jaar geleden kwam het gedachtengoed van Marshall B. Rosenberg (Nonviolent communication) op mijn pad en sindsdien is het mijn passie geworden om bij te dragen aan verbindende communicatie in het onderwijs. Het afgelopen jaar volgde ik een opleiding sjamanisme en systemisch werk, waardoor ik oefeningen kan verrijken met de vaardigheden en wijsheid die ik vanuit deze opleiding mocht opdoen.

Ruim 12 jaar werk ik inmiddels als lerarenopleider Gezondheidszorg en Welzijn bij Fontys in Tilburg. De afgelopen drie jaren kreeg daarbinnen het trainen van (aankomende) docenten in Geweldloze Communicatie in het onderwijs de ruimte. Naast coaching van de studenten van wie ik studieloopbaanbegeleider ben, coach ik graag onderwijsprofessionals die vanuit hun nieuwsgierigheid of vanuit een moeizamere situatie toe zijn aan het ontdekken van een ander perspectief en het opdoen van nieuwe vaardigheden. Energie en plezier in teams terugbrengen is eveneens iets wat mij veel voldoening geeft en waar ik met verbindende communicatie dan ook graag aan bijdraag!

 

Samenwerkingen met:

coaching in het onderwijs

Referenties

Myra

“Ik heb genoten van de fijne ongedwongen sfeer en de inspirerende opdrachten. De workshop was zowel erg leerzaam als ontspannend.”

Myra – natuurpedagoog en leerkracht 

 

Emely

“Ik ben me door de workshop bewust geworden dat mijn impulsreactie (in oplossingen communiceren) niet altijd voor verbinding zorgt. Het horen en voelen van de ander zonder oordeel of oplossing doet dat wel.”

Emely

Suzanne

“Het was een bijzondere locatie met bijzondere vrouwen. Als ik terug denk was ik twee uur in het NU. De rust en de kracht en de kwetsbaarheid mochten er zijn. De oefening waarbij  met de NEE van de ander ook een behoefte vervuld is, is iets wat ik nog nooit zo voorbij heb zien komen in allerlei trainingen. Zou ik er zeker inhouden.”

Suzanne

 

Tara

“Wat mij het meest bijgebleven is, is dat mijn voorwaarden voor vertrouwen in contact, niet perse leidend hoeven te zijn. De ander kan soms niet aan die voorwaarden voldoen. Dat hoeft dan niet iets tegen mij te zijn of wat diegene niet wil doen voor mij, maar wat diegene voor zichzelf nodig heeft. Dit soort nieuwe inzichten zijn totaal out of the box voor mij, wat een wereld opent in communicatie.”

Tara

Judith

“Met een heel fijn, warm gevoel kijk ik terug op de workshop. Het heeft mij hele mooie inzichten gegeven. De oefeningen waren zo leerzaam en echt bijzonder om te ervaren. Door de liefdevolle benadering zonder oordeel, voel ik me als verbinder en gevoelsmens nog rijker. Dankjewel lieve mensen en Isabelle in het bijzonder.”

Judith

Sonja Zwart

“Je ziet je deelnemers en geeft hen tegelijk vertrouwen dat ze het zelf kunnen. Je stelt je gelijkwaardig op en toch ook als een leermeester. Je doet GC helemaal recht. Echt mooi om te zien!”

Sonja Zwart – GC-trainer en auteur “Zie hoe mooi ik ben – Hoe werkelijk begrip voor leerlingen alles verandert”

 

 

Eveline

“Leerzaam, openhartig, verbonden, luisteren zonder direct een oplossing aan te dragen en wel gevoelens en behoeften benoemen.”

Eveline