Volg mij:

Wonderkracht

Wil je online kennismaken?

Ze luistert wel en toch hoort ze de collega nog niet

Ik hoor aan haar stem dat ze geraakt is en de tranen die over haar wangen rollen, zijn uitingen van pijn en verdriet. Een aantal deelnemers zit om haar heen, we luisteren naar haar en ik vraag of ze rondom deze situatie een oefening wil doen. Ik weet ook dat werkelijk voelen pijn doet, dat het spannend is op onbekend terrein te komen. Na een meditatiemomentje met de hele groep vraag ik haar opnieuw. Er komt nu een duidelijke “ja”!

Ze walgt van het idee dat het voor die collega makkelijker was te klagen bij de directie dan haar praktijklokaal in te stappen en te praten over de invloed die de geluiden uit het praktijklokaal op de theorieles hebben. Waar is de openheid en verbinding, die voor haar zo belangrijk zijn?

Een van de deelnemers representeert in de oefening die we doen, haar collega, die direct naar de directeur stapte. Ze had zich zo overweldigd en onveilig gevoeld, om daar van haar directeur te horen wat haar collega haar niet kon zeggen. Kan ze de verbinding nu weer aangaan, met deze collega?

Ze vertelt ons dat ze begrip mist van de collega. Als verhelderd is dat onder haar verlangen naar “begrip” de behoeften om gezien te worden, erkenning en betrokkenheid liggen, gaat ze het gesprek aan met de representant-collega. Ze wil zich graag uiten. Ze deelt in de oefening haar irritatie en behoeften aan openheid en gezien worden en vraagt of de collega eens wil komen kijken in haar praktijklokaal? De collega reageert met een voorzichtig “ja, maar…”. Au.

Kan ze ook met empathie luisteren naar haar collega? Wat zegt deze “maar”? Ze luistert wel en toch hoort ze de collega nog niet. Ze zegt “ik begrijp het” en hoort vooral het verhaal wat haar hoofd haar vertelt, die precies weet waarom de collega zo gehandeld heeft. Er is nog geen ruimte bij haar, ze krijgt eerst zelf nog meer empathie in deze oefening van een andere deelnemer.

Daarna kan ze horen wat er achter de “maar” van de collega ligt. Het is niet alleen irritatie om de onrust doordat uit het praktijklokaal zo veel geluid komt en de deuren in deze tijd verplicht open staan, het is ook onzekerheid en spanning vanuit de liefde en zorg die de collega heeft voor haar leerlingen! De vragen die in haar collega leven: “Hoe kunnen de leerlingen hun aandacht bij de les houden, hoe bewaakt ze als docent de voortgang in haar theorieles met zo veel afleidende geluiden?”

Daarmee kan ze verbinden!

Dat moment, dat ik haar zie verzachten, er ontspanning komt. Er is verbinding met de collega! Er is ook verbazing, dat het anders kan zijn dan wat je, geraakt en in je emoties verdrinkend, kunt bedenken. Dat is #wonderkracht!

Veel respect dat ze het in deze oefening wilde aan gaan en dankbaar om bij te kunnen dragen aan haar werkgeluk als VO-docent!

#GC #nvc #verbindendcommuniceren #geweldlozecommunicatie #verbinding #ontladen #teamwork #systemischwerk #liefde #wijsheid #liefdevolleven #zelfvertrouwen #zachtheid #nieuwewereld #empathie

← Terug naar overzicht

Referenties

Tara

“Wat mij het meest bijgebleven is, is dat mijn voorwaarden voor vertrouwen in contact, niet perse leidend hoeven te zijn. De ander kan soms niet aan die voorwaarden voldoen. Dat hoeft dan niet iets tegen mij te zijn of wat diegene niet wil doen voor mij, maar wat diegene voor zichzelf nodig heeft. Dit soort nieuwe inzichten zijn totaal out of the box voor mij, wat een wereld opent in communicatie.”

Tara

Emely

“Ik ben me door de workshop bewust geworden dat mijn impulsreactie (in oplossingen communiceren) niet altijd voor verbinding zorgt. Het horen en voelen van de ander zonder oordeel of oplossing doet dat wel.”

Emely

Suzanne

“Het was een bijzondere locatie met bijzondere vrouwen. Als ik terug denk was ik twee uur in het NU. De rust en de kracht en de kwetsbaarheid mochten er zijn. De oefening waarbij  met de NEE van de ander ook een behoefte vervuld is, is iets wat ik nog nooit zo voorbij heb zien komen in allerlei trainingen. Zou ik er zeker inhouden.”

Suzanne

 

Judith

“Met een heel fijn, warm gevoel kijk ik terug op de workshop. Het heeft mij hele mooie inzichten gegeven. De oefeningen waren zo leerzaam en echt bijzonder om te ervaren. Door de liefdevolle benadering zonder oordeel, voel ik me als verbinder en gevoelsmens nog rijker. Dankjewel lieve mensen en Isabelle in het bijzonder.”

Judith

Sonja Zwart

“Je ziet je deelnemers en geeft hen tegelijk vertrouwen dat ze het zelf kunnen. Je stelt je gelijkwaardig op en toch ook als een leermeester. Je doet GC helemaal recht. Echt mooi om te zien!”

Sonja Zwart – GC-trainer en auteur “Zie hoe mooi ik ben – Hoe werkelijk begrip voor leerlingen alles verandert”

 

 

Myra

“Ik heb genoten van de fijne ongedwongen sfeer en de inspirerende opdrachten. De workshop was zowel erg leerzaam als ontspannend.”

Myra – natuurpedagoog en leerkracht 

 

Eveline

“Leerzaam, openhartig, verbonden, luisteren zonder direct een oplossing aan te dragen en wel gevoelens en behoeften benoemen.”

Eveline